To err is human to edit is divine. This Grammarly motto says it all. Editing and proof-reading shouldn't be taken lightly.
Here are some of my tips on how to get better with these uneasy tasks.
Proof-reading and editing are the most difficult parts of any writing. Especially if you're to proof-read/ edit someone else's work. I spend less time writing a copy from scratch. But I do love proof-reading/editing. It's a joy to see how tangled sentences and messy paragraphs get structured, ordered, and obtain the flow and elegance. Don't shy away from these tasks. The more you edit, the better you become. Comment below if you like editing or hate it.
0 Comments
Learn one tiny word that gets major attention of your customer and gets your product selling7/27/2020 And this word is - drum-rolls, please - YOU.
Yes, this tiny three letters words is a major game-changer. A lot of businesses make a huge mistake by addressing all their customers at once. I’m sure you have read more than once in web copies or newsletters phrases like these: many of our followers, some of the brand’s customers, a lot of my clients and dadadadada. Such an opening line bores a hell out of your reader. Why? The thing is 99% of the time when we read something on the internet we are alone. And the phrases like ”many of you” sounds absolutely ridiculous when you sit completely solo in front of your screen. By addressing your audience with a simple ”YOU,” you grab their attention immediately, establish closeness and begin a dialogue. The only word that works better than ”you” is the customer’s name. Do you use ”you” in your web copy? Comment below. 1. Use the word ”you” It gives an impression of a dialogue. You address your reader directly. ”You” grabs attention and strengthens your message.
2. Use active voice vs passive. There is nothing wrong per se with the passive voice. But it blurs your message. E.g. "You will be supported by our best in-house specialists." sounds less energetic, less solid than "Our best in-house specialist will support you 24/7." 3. Make your writing active by using more verbs and fewer adjectives and adverbs (unless your writing is creative and requires many adjectives, e.g. fashion magazines). 4. Details sell. Give the exact number instead of using the word ”many”, name your clients instead of saying ”I work with the leading companies in the industry”, give examples instead of vaguely mentioning the subject. E.g. With two master’s degrees and two copywriting diplomas, 7 years of copywriting experience and clients such as the Kunsthal Rotterdam, SuitSuit and the GoodPeople, I’m your copywriter when it comes to channelling your business awesomeness onto paper (better I say screen.) vs With several language studies and years of experience, after helping many companies in the creative industry, I know what you look for. And I’m here to help you with your web copy. 5. Tell a story. I heart me a good story. Who doesn’t love a good story? Storytelling and story listening are some of the oldest skills humanity has. A story always catches attention. You have a story; your business has a story; your future has yet unwritten story to tell. And we all are eager to listen! Go ahead and tell me the story of yours. Op zijn 24e richte Thom Wernke StartDock op, een aanbieder van Coworking ruimtes. Twee jaar later heeft StartDock drie monumentaal-klassieke locaties in Nederland. Op de Keizers- en Herengracht in Amsterdam en in het prachtige pand in de veerhaven van Rotterdam brengt Thom met zijn team van 20 collega’s ondernemers samen. StartDock lijkt een picture perfect bedrijf te zijn – een jonge, succesvolle organisatie die andere ondernemers ondersteunt. En plotseling is daar de uitbraak van het coronavirus, een pandemie die miljoenen bedrijven met uitsterven bedreigd. Betekent de coronacrisis het einde voor bedrijven net als StartDock die mensen offline bij elkaar brengen? Kan StartDock de pandemie overleven? Hoe Thom Wernke ermee dealt lees je in zijn interview.
Kun je je bedrijf even voorstellen, in een paar woorden vertellen waar StartDock voor staat? StartDock Coworking Spaces zijn bedrijfsverzamelgebouwen, in een hip jasje. We brengen veel ondernemers samen. En ze helpen elkaar om te groeien, en dat faciliteren wij. Dit doen we middels evenementen, gezamenlijke lunches en allerlei initiatieven om de ondernemers met elkaar te laten netwerken. Ons doel is om over 8 jaar de zakelijke en persoonlijke groei te faciliteren voor 10.000 Dockers. Noem alsjeblieft wat jouw grootste business prestatie/succes tot nu toe is? Mijn grootste business prestatie tot nu toe vind ik een enorm lastige vraag. Mijn ondernemersroute voelt tot nog toe als een enorm avontuurlijk en uitdagend hobbelpad, met vele kleine pieken en dalen om ons hoofddoel te bereiken, waarbij ik nog lang niet bij mijn doel ben en echt nog in de beginfase ben. Een piek was de opening van onze derde locatie, in de tweede stad (Rotterdam). Maar ik vind een belangrijke piek bijvoorbeeld ook een klant die, na een jaar afwezigheid en een eigen kantoorruimte te hebben, besluit om toch terug te keren naar één van onze locaties in Amsterdam. COVID-19 heeft de wereld veranderd. Maar wat betekent de uitbraak van het coronavirus voor jou als bedrijfseigenaar? Als bedrijfseigenaar vind ik de gezondheid van mijn collega's, mijn klanten en mijzelf momenteel het belangrijkst. In het begin betekende dit voor mij enorm veel onzekerheid, spanning, stress en angst. Inmiddels is de meeste stof neergedaald en kijk ik vooruit naar de vele kansen die dit virus voor mij als ondernemer biedt, waarbij we de maatregelen van de overheid zo goed mogelijk trachten te hanteren binnen onze locaties, zodat mensen wel gewoon gebruik kunnen maken van hun kantoor of werkplek. Wat is op dit moment je grootste uitdaging? Het Coronavirus overleven. Welke vaardigheden zijn op dit moment het nuttigst voor je? Doorzettingsvermogen. Hoe heb je jouw bedrijfspraktijk de afgelopen weken aangepast? Wij adviseren onze klanten om thuis te werken. Op locatie kan er echter wel degelijk gewerkt worden, we zijn nooit dicht geweest. Om werken op locatie zo veilig mogelijk te houden, dient iedereen bij binnenkomst de handen te wassen. We hanteren de 1,5 meter afstand-regel, zowel in kantoorruimtes, als op werkplekken, als in algemene ruimtes, als in vergaderruimtes. Alle vaste hand- en theedoeken zijn op de locaties vervangen door papieren doekjes en overal is ruim voldoende handzeep en desinfectiegel. Overal hangen posters met de maximale aantal toegestane personen per ruimte. Al onze part-time huurders mogen nu 24/7 komen, om de bezettingsgraad zo veel mogelijk te verspreiden. Er wordt geen gezamenlijke lunch meer verzorgd en ook de fysieke evenementen houden we tijdelijk online. Alle beschikbare (lees; leegstaande) kantoren worden gebruikt als flexibele schil om overal de 1,5meter afstand te kunnen handhaven. Wat kunnen (kleinere) bedrijven aanpassen om te overleven? Snijden of betalingsafspraken maken op de grootste kostenposten en zorg -juist in deze tijd- enorm goed voor je collega's en klanten. Wat kunnen we doen om elkaar te ondersteunen? Let een beetje op elkaar, zoals Mark Rutte het zo mooi zei. De kleinste gebaren zie ik momenteel het grootste resultaat opleveren, maar denk vooral minder aan jezelf en help een ander. Door anderen te helpen, ontstaan juist in deze tijden de mooiste initiatieven en oplossingen. Concreet hebben wij met StartDock bijvoorbeeld eenieders' werkplek gratis thuisbezorgd, en hebben we het platform CollabNow ontwikkeld met onze Dockers. De bedreiging van het coronavirus is nog lang niet voorbij. We weten niet hoe post-corona Nederland er uit zal zien. Wel weten we dat een economische crisis onvermijdelijk is. Maar toch ziet de toekomst er positief uit met bedrijven zoals StartDock en ondernemers zoals Thom Wenke die eerst aan de community en mensen om hun heen denken. Mark Rutte heeft gelijk: het zal nog een moeilijke tijd worden, maar samen komen we hier doorheen. Zeker weten zegt Thom. En ik kijk naar hem, zijn enthousiasme en doorzettingskracht en ik geloof hem volledig. Met een indrukwekkend professioneel record van publicaties in het FD, AD en de Volkskrant, een TEDx speaker en het succesvolle coaching bedrijf Blackbird Negotiations was Merel van der Wouden unstoppable. Totdat het coronavirus uitbrak. Ineens stond de hele wereld stil. Ook haar business was geen uitzondering. Binnen de eerste week van de COVID-19 lockdown kwamen opzeggingen van evenementen waar ze speaker was en negotiation coaching sessies bij bedrijven. Maar Merel is niet iemand die snel op geeft. Ze past zich aan en zet door. Of het over haar 4e marathon, de coronaviruscrisis, of een meditatie challenge gaat, ze zoekt de kracht in haar zelf en zoekt de positiviteit in elke situatie. Ik spreek Merel over hoe ze haar business leidt in de corona tijden.
Let’s begin from the roots. Vertel waar BlackBird Negotiations voor staat en hoe ben je begonnen? Na het afstuderen voor mijn Master Privaatrecht ben ik gestart in een internationale consultancy baan in de bancaire en IT-wereld en ervoor naar Toronto in Canada verhuisd. Gedurende deze tijd onderhandelde ik over diverse salarisverhogingen en een expat contract. Ik bedacht een succesvolle onderhandelmethode. Ik heb veel geleerd tijdens mijn corporate ervaring. Maar na een tijdje voelde ik dat ik meer wilde doen, mensen inspireren en helpen. In 2017 verliet ik mijn consultancy baan en richtte kort daarna Blackbird Negotiations op. Nu coach ik met name vrouwen maar ook mannen om zelfverzekerd en succesvol te onderhandelen over hun salaris of tarief. Mijn missie is om de loonkloof tussen mannen en vrouwen te elimineren. Met publicaties in o.a. het FD en met bijna 13k volgers op Instagram heb je veel om trots op te zijn. Maar wat is voor jou echt het grootste business succes tot nu toe? Mijn grootste succes tot en met nu meet ik niet in geld maar in voldoening. Een paar jaar geleden was ik uitgenodigd voor de “Girl Up” Campaign Kathmandu. Girl Up is een campagne 'voor meiden, door meiden', gelanceerd door de Verenigde Naties. Fondsen die via “Girl Up” zijn ingezameld, ondersteunen bewezen programma's van de Verenigde Naties die de adolescente meisjes in ontwikkelingslanden helpen. Daar mocht ik jonge vrouwen die uitgehuwelijkt worden coachen om ‘nee’ te durven zeggen. Wat een fantastische ervaring. Ik heb een enorm voldoeningsgevoel gekregen. Naast dat vind ik het ontzettend mooi dat ik een speaker bij TEDx ben geworden en in het Financiële Dagblad gepubliceerd ben. In het begin van 2019 heb ik mijn doelen en dromen voor het jaar opgezet. En TEDx en FD waren mijn top twee doelen. Mooi is het te zien hoe onze dromen realiteit kunnen worden als je deze maar hard genoeg nastreeft. COVID-19 heeft de wereld veranderd. Maar wat betekent de uitbraak van het coronavirus voor jou als bedrijfseigenaar? De eerste week vond ik het erg moeilijk. Ik heb meteen veel annuleringen voor evenementen en public speaking gekregen. Maar daarna zag ik dat de bedrijven best snel mee in veranderingen gingen. En i.p.v. offline evenementen werd ik gevraagd voor online evenementen. Dus ik heb me snel aangepast en gelijk doorgepakt. Ik mis natuurlijk de mensen en energie van offline evenementen. Maar online heeft ook veel potentie en voordelen (zo hoef je niet te reizen, bijvoorbeeld). Veel bedrijven zijn nu erg bezig met het investeren in goed personeel. Dat vind ik mooi. Het is belangrijk nu om je focus te leggen en uit je waarde gaan handelen. Wat is op dit moment je grootste uitdaging? Welke vaardigheden zijn op dit moment het nuttigst voor je? Ik mis de mensen rond mij heen. Dat vind ik de lastigste. Ik huur een co-working plek en daar heb ik een clubje van amazing en inspiring ondernemers. Niet meer kunnen sparen, geen inspiratie kunnen opdoen – dat vind ik lastig. Thuis kan ik me niet zo goed concentreren als vanuit mijn co-working plek. En de inspiratie is er ook niet. Ook vind ik het een leuke uitdaging om mijn masterclasses interessant te houden terwijl de groep groeit. Een paar weken geleden heb ik het woord “crisis” in het Chinees geleerd. Weet je uit welke twee woorden is die samengesteld? Een “gevaar” en een “kans”. Ik vond het prachtig. Dat komt overeen met hoe ik erover denk. Het gaat erover hoe je je positioneert. Wat is jouw mind-set? Ik probeer positief na te denken. We komen er doorheen. Resilience is een krachtige capaciteit. Hoe heb je jouw bedrijfspraktijk de afgelopen weken aangepast? Ik doe niet mee met de paniek. Ik ga geen nieuwe, in spoed gemaakte producten aanbieden en geen kortingen geven. Ik wil mijn klanten waarde bieden. En dat verandert niet. Wel heb ik een transitie van offline naar online gemaakt. Wat kunnen kleinere bedrijven aanpassen om te overleven? Nou, dat is een beetje een moeilijke vraag want het hangt af van wat voor bedrijf je hebt en in welke branche je zit. Maar kijk naar waar jouw kansen zijn. Denk niet aan wat niet meer kan maar aan wat je wel nog kan doen. Neem tijd om te brainstormen wat voor bedrijf je wilt hebben en wat je daar nu voor kan doen. Zie de pauze die de coronacrisis ons geeft als de kans om aan je business te werken. Misschien kan je je diensten/producten verbeteren. Of je kennis uitbreiden. Of aan jouw netwerk gaan werken. Het is fantastisch te zien hoe open en behulpzaam mensen zijn. Neem tijd, benader mensen, praat met hun, deel je kennis en er komt zeker iets bijzonders uit. En natuurlijk is het zeer belangrijk om de juiste mensen rond je heen te hebben, mensen die realistisch maar positief en inspirerend zijn. Wat kunnen we doen om elkaar te ondersteunen? Volgens mij is het meest belangrijke nu bij elkaar blijven afnemen. Ik ben erg overtuigd in het motto “If you give, you receive.” Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee van anderen kijken. Maar als je het financieel kan, blijf dan het mkb ondersteunen. Ik heb recent een schitterende tekening van een kunstenares (Emmy-Koos) gekocht, ik blijf met mijn PA werken en heb net een omzetcoach ingehuurd. Support locals – zo laten we elkaar draaien. Wil je meer over Merel en Blackbird Negotiations weten? Check haar IG (@merelvanderwouden) of website. Geschreven door A. van Eck-Samarina Photo: Annebel Eppinga Het eerste wat je van Bas merkt is zijn positiviteit. Hij lacht veel en is ontzettend enthousiast wanneer hij over zijn bedrijven verteld – alle drie leveren muzikale diensten. Toen ik hem vroeg hoe het met hem ging, zei hij vrolijk: “Goed, goed.” Dat ga je vast weinig horen in deze tijden en dan ook nog van iemand waarvan zijn business en dus zijn inkomsten volledig on hold staan door corona. Veel mensen in vergelijkbare situaties zouden al lang negatief als niet depressief worden. Maar Bas niet. Hij blijft vooruitkijken, hij past zich aan en hij gaat door maar nu alleen met verdubbelde kracht en vasthoudendheid. Als het een bokswedstrijd was “Corona tegen Bas Bergamin” zou het coronavirus vast geen kans hebben.
In dit interview deelt Bas zijn ervaring en positieve mind-set. Vertel over jouw bedrijven en waar ze voor staan? Laten we met ROCKIT Music Productions (RMP) beginnen. Zoals het al uit de naam duidelijk is, is het een muziek productiebedrijf. We leveren muziekdiensten: op maat gemaakte coaching-workshops voor bedrijven en scholen; studio verhuur aan bands, theater projecten en zzpers; en evenement-organisatie. De Spiekfabriek brengt kinderen in aanraking met muziek. Het is een digitaal platform voor de leerkracht om voor kids op de basisschool beter muziekles te kunnen geven. En The Red Piano Show is een entertainment show op verzoek. In Amerika bestaat een vergelijkbaar concept. Meest speelt er een pianist en een drummer. Iemand uit het publiek dient een verzoeknummer in en we gaan on spot het liedje spelen. Ik heb geluk. Snel had ik al een helder beeld over wat ik wil doen. Muziek is mijn werk en dat maakt mij gelukkig. “Alles wat je nu doet heeft gevolgen in de toekomst.” Drie bedrijven, een carrièrepad langer dan 8 jaar. Je hebt zeker veel ‘on top of the world’ momenten gehad. Maar wat is voor jou echt het grootste business succes tot nu toe? Voor mij staat groei aan het geluk en aan het succes. Dat we ROCKIT Music Production hebben laten groeien tot 5 studio’s en 325 m2, dat het bedrijf goed draait en dat het na 7 jaar steeds groter en groter wordt, dat is succes voor mij. Ik werk hard maar ik geniet ook hard. En van RMP succes kan ik zeker genieten. COVID-19 heeft de wereld veranderd. Maar wat betekent de uitbraak van het coronavirus voor jou als bedrijfseigenaar? Het grootste deel van mijn werk is offline muzikale dienstverlening. Door het coronavirus mis ik veel werk, dus ook omzet. Kosten blijven doorlopen. Er is geen cash-flow. Ik en mijn business partners denken nu twee keer zo hard na wat wij verder moeten doen als de situatie 6 maanden of een jaar duurt. Ik heb een financiële buffer maar die is niet bodemloos. Maar ik besef me natuurlijk ook dat iedereen zijn eigen uitdagingen nu heeft. Eén ding weet ik zeker – ik ga niet failliet. Welke vaardigheden zijn op dit moment het nuttigst voor je? Ik ben erg dankbaar voor mijn mind-set. In deze tijden is het noodzakelijk dat je positief blijft en focus houdt. Ik leer nu ook veel op zowel persoonlijk als professioneel niveau. Hoe heb je jouw bedrijfspraktijk de afgelopen weken aangepast? Gelijk, de eerste dag gingen we kijken wat er wel en niet kan. Veel bedrijven zijn met live-streaming begonnen. We hebben bewust gekozen om niet mee met de stroom te gaan. Ik zie het nut er niet van om iets te doen alleen maar omdat iedereen dat ook doet. Eerst hebben wij acute korte-termijn dingen aangepakt. Bijvoorbeeld, we hebben besloten om dicht te gaan om te voorkomen dat het virus zich verder verspreidt. We hebben aan onze vaste klanten die onze studio’s huren de situatie gecommuniceerd en twee oplossingen aangeboden: ze kunnen hun contracten bevriezen of door laten lopen en vaker komen wanneer het wel weer toegestaan is. Hetzelfde hebben we met onze coaching projecten gedaan. Goede communicatie is zeer belangrijk vind ik. We gingen ook nadenken over wat we meer kunnen doen. Bijvoorbeeld, wij bieden nu tegoedbonnen voor onze studio’s. Maar kortingen geven wij niet. We opereren uit onze waarde en bieden topkwaliteit. Daarna gingen we naar de langere termijn kijken. Waar focussen we op? Gaan wij online? Hoe gaan wij vooruit? Maar vooral proberen we te doen wat we kunnen doen. “Een ding weet ik zeker – ik ga niet failliet.” Wat kunnen kleinere bedrijven aanpassen om te overleven? Zoals ik al zei, kijk wat je wel kan doen. En ook belangrijk, verlies niet uit het oog wat je al doet. Blijf kalm. Zorg goed voor jezelf zodat je helder kan nadenken. Neem beslissingen niet uit angst of andere emoties maar vanuit jouw verstand. Alles wat je nu doet heeft gevolgen in de toekomst. Niemand verwachtte een pandemie. Maar nu wij wel in een pandemie zitten denk ik erover hoe ik in de toekomst voorbereid kan zijn, hoe ik voorkom dat ik weer in deze situatie beland. Wat kunnen we doen om elkaar te ondersteunen? Vooral blijf connected. Het is belangrijk om geïnteresseerd in mensen zijn. Maar dan echt geïnteresseerd. Als ik iemand vraag: “Hoe gaat het met je,” wil ik dat echt weten. Het is geen vraag uit beleefdheid. Bel vaker met de dierbare mensen. Vraag collega’s en vrienden hoe het met hen gaat. Ik vind dat wij elkaar moeten helpen waar het kan. Helpen en gunnen geeft al heel veel en brengt ons door deze tijden heen. En als Bas – de man die in alles positieve kanten ziet en mensen om hem heen helpt – dat zegt, is het ook zo. Wil je business inspiratie van Bas opdoen en meer over zijn professionele leven weten? Check zijn IG (@basbergamin) Geschreven door A. van Eck-Samarina Photo: Isaiah Ramautar We zouden op het zonnige terras van het SUE restaurant zitten met een kopje koffie. Dat was het plan, maar wegens de huidige omstandigheden liep het anders. In plaats daarvan hebben we een telefonisch interview waarin we ons beiden in de onzekerheid van de COVID-19-realiteit bevinden.
Ik ken Kim van onze samenwerking in het verleden (goede oude tijden toen mensen nog handen schudden en kussen gaven). Kim creëerde eigenhandig een revolutie op de Nederlandse dessert markt, met haar signature veganistische gluten-, suiker- en lactosevrije hapjes. In minder dan zes jaar tijd is haar bedrijf van de keukentafel uitgegroeid tot een succesvol foodmerk met meer dan 120 verkooppunten door Nederland en België, met 25 medewerkers en een restaurant plus een bakkerij. Maar plotseling kwam de wereld krijsend tot stilstand. Nu staat Kim hoogstwaarschijnlijk voor de moeilijkste uitdaging op haar ondernemerspad tot nu toe: de uitbraak van het coronavirus die leidde tot de intelligente lockdown en tijdelijke sluiting van haar restaurants en bijna alle verkooppunten. In dit interview deelt Kim haar ervaring als ondernemer tijdens de coronacrisis, de reden achter moeilijke beslissingen en haar hoop voor de betere toekomst. Kun je in een paar woorden vertellen waar SUE Zoet Zonder Suiker voor staat en wat jouw grootste business prestatie/succes tot nu toe is? Bijna 6 jaar geleden maakte ik van mijn hobby mijn werk en ontstond SUE. Vanuit mijn eigen keuken maakte ik ‘zoet zonder suiker’ dat ook nog eens vegan en glutenvrij is. Ik wilde de wereld laten zien dat je ook op een gezondere manier kan genieten van een zoet hapje. Dit werd door veel horecazaken als een leuke toevoeging aan hun assortiment gezien en al snel kon ik mijn fulltime baan opzeggen en vol voor SUE gaan. Inmiddels 6 jaar later doe ik dit samen met mijn vriend en een team van 25 enthousiaste medewerkers. We hebben een bakkerij op de Goudsesingel, Rotterdam, waar we al ons ‘zoet zonder suiker’ maken en aan meer dan 120 verkooppartners leveren en een horecazaak op de Karel Doormanstraat, Rotterdam, waar we naast zoet, ook ontbijt en lunch serveren. Ons bedrijf is in korte tijd snel gegroeid en dat bleef niet onopgemerkt; we werden door ING verkozen tot starter van de maand, er werd een tv item over ons gemaakt bij BinnensteBuiten tv, we werden benaderd door de AH om samen te werken, maar besloten dit niet te doen, en ook Kanye West bestelde onze bites tijdens een bezoek aan Nederland. “Wij wilden onze medewerkers en gasten absoluut niet in gevaar brengen.” Dat is niet niks dat de man van Kim Kardashian van SUE bites geniet. Leuk. Maar ik kan me voorstellen dat je nu niet veel aan Karsashian-West familie denkt met COVID-19 crisis. Wat betekent de uitbraak van het coronavirus voor jou als bedrijfseigenaar? Op 16 maart moesten wij plotseling al onze deuren sluiten en ook de deuren van al onze 120 verkooppartners, die wij wekelijks ons ‘zoet zonder suiker’ leveren, gingen dicht. Wij wilden onze medewerkers en gasten absoluut niet in gevaar brengen, dus de keuze was snel gemaakt om onze deuren tot 6 april gesloten te houden. Toen echter bleek dat het allemaal langer zou duren, moesten we toch een plan gaan bedenken. Ondanks het feit dat wij een gezond bedrijf hebben, is het gewoon niet te doen om kosten door te laten lopen en de omzet op 0 te houden. Ineens moesten we heel snel schakelen, medewerkers inlichten, een plan bedenken om dit te overleven, en alle andere zaken regelen. Dat allemaal terwijl je thuis ook nog twee kinderen moet vermaken, zorgt voor lange dagen en korte nachten. Dat klinkt niet makkelijk inderdaad. Wat is op dit moment je grootste uitdaging? En welke vaardigheden zijn op dit moment het nuttigst voor je? De grootste uitdaging is het constant schakelen tussen wat wel en niet kan en wat wel en niet rendabel is. Hoeveel uur per dag doe je de winkels open en doe je ze überhaupt open? De komende maanden is voor de meeste ondernemers overleven. Ook voor ons. Positief blijven helpt ons daarbij. “Kanye West bestelde onze bites tijdens een bezoek aan Nederland.” Hoe heb je jouw bedrijfspraktijk de afgelopen weken aangepast? Onze verkoop aan andere horecazaken kwam vrijwel volledig stil te liggen en ook onze eigen horecazaak ging dicht. We zijn direct gestart met het versturen van de producten, die wij via de post konden verzenden (granola, bananenbrood, gift cards). Ondertussen zijn we een webshop gaan bouwen en hebben we alle logistiek omtrent het bezorgen geregeld. We hebben dit binnen 2 weken gerealiseerd. Ik ben er zeker van dat als deze crisis er niet was geweest, dit een project was geweest waar we maanden over hadden gedaan en we wellicht pas over een paar jaar gestart waren, omdat de noodzaak er niet was. Een geluk bij een ongeluk dus, want als alles straks weer ‘normaal’ is, dan kunnen we deze nieuwe tak gewoon voortzetten. Sinds een paar weken hebben we onze horecazaak en bakkerij ook weer open met aangepaste openingstijden. Wel op een aangepaste manier, waar er 1,5 meter afstand kan worden gehouden. Wat kunnen kleinere bedrijven aanpassen om te overleven? Bekijk wat nog wel kan, in plaats van wat niet meer kan. Zorg er ook voor dat je jouw vaste gasten de mogelijkheid geeft jou te steunen. Veel mensen vinden het in deze tijd ook prettig om de zaak waar ze graag komen een hart onder de riem te steken door de aanschaf van een gift card of langs te komen voor een koffie of hapje to go. Speel daarbij ook in op de feestdagen die gaan komen. Wij hebben bijvoorbeeld een Paas pakket verstuurd en met Moederdag hebben we binnen Rotterdam een High Tea pakket bezorgd. “De komende maanden is voor de meeste ondernemers overleven. Ook voor ons. Positief blijven helpt ons daarbij.” Dat is zeker waar. Veel mensen willen graag hun favorite restaurants ondersteunen. Volgens Datlinq zijn de afhaal- en bezorgmomenten respectievelijk gestegen met 25 en 75 procent. Maar wat kunnen we meer doen om elkaar te ondersteunen? Aan consumenten zou ik, namens alle ondernemers, willen vragen om te blijven consumeren. Bestel wat vaker een maaltijd, haal een koffie bij het koffiezaakje waar je graag komt en koop een gift card bij de zaak waar je straks weer naartoe gaat. Op die manier zullen de meeste bedrijven hopelijk blijven bestaan. En zoals Kim zegt; met hoop en elkaar blijven ondersteunen gaan we door. De toekomst is een onhelder concept. Vooral nu is het vol met het onbekende. Wat brengt de volgende maand? Hoe zou de post-coronaviruswereld eruit zien? Er zijn nog geen antwoorden op deze vragen en gokken heeft geen nut. We kunnen ons beter focussen op het huidige moment en proberen wijzer, beter en misschien zelfs succesvoller uit deze situatie te komen. SUE Zoet Zonder Suiker restaurant en bakery gaan vanaf 1 juni volledig open (volgens de huidige coronamaatregelen natuurlijk). Maar je kan al nu genieten van SUE bites en andere producten. Bestel online of kom langs om je koffie en iets lekkers to go kopen. Geschreven door A. van Eck-Samarina Photo: Anna Belle Clarenburg via SUE Zoet Zonder Suiker So, we tackled the audience question and the goal of your copy. Now, when you’re crystal clear on it, let’s move to the next part - how your audience will benefit from your text.
No one wants to spend their precious time on a piece of writing to walk out of it empty-handed. Ask yourself: What will be the reward your faithful reader gets for spending her time on your blog/email/landing page/about page, newsletter, etc.? It could be: Information. e.g. Detailed comparison of two products/services/apps; 17 things you didn’t know about X. Guides. e.g. Travel guides, any type of DIY’s, recipes, how-to’s (how to write a killer copy in 14 steps), etc. Tips. e.g. Where to get/study/buy the best X, why you should do Y, etc. Education. e.g. E-books, useful links, webinars, masterclasses, videos, etc. Money. e.g. Discounts, two for the price of one, gifts, vouchers, etc. When writing, think from the perspective of your customer. Always keep in mind “What is in there for THEM?” And craft your copy based on benefits they get, not features. Feature: Order flowers online and get free delivery the same day. Benefit: You will never worry about disappointing your mother. Forgot to buy her a Mother’s Day gift? No problem, our free same-day delivery gets you covered and your mom happy. Feature: Already after the 2nd treatment you’ll see your hair growing back. Benefit: Forget those dreadful moments when your date sees your head thinned of hair for the first time. Tell me, what kind of reward works best for you. Information? Tips? Guides? Money? So, we tackled the audience question. Now, what is the goal of your copy?
Is it to sell? To inform? To ignite interest? To get people subscribe? To entertain? To educate? You should be very clear on what you’d like to achieve with your writing. As each desired end-result requires different approach. Let’s say, you are crafting an “About” page for your website. What is the goal of this page? The obvious answer would be to describe your personality and professional experiences. Fair enough. But with the “About” page being the second most visited page on your website(!!), it is wise to give the audience more than merely listing your hobbies and pets’ names. The “About” page is the ideal place to offer your prospect a reason why she/he should buy from you or hire you. It’s a great opportunity to establish a bond with your potential customer and bring him/her in action. Approach every section of your website, your blog posts, newsletters, email campaigns, LI profile the same way. Think what you’d like to achieve with your copy before you start working on it. Another essential question to ask when writing a piece of text is how your reader will benefit from it. In my next post, I’ll come onto that in details. So, keep an eye on my profile. Alternatively, subscribe to my newsletter HERE. Or, if you need more tips on writing your copy pronto, pick my brain and book a 1:1 copywriting training session with me. When writing a copy for your website, LI profile, or landing page there are a few essential aspects to take in mind: Whom are you writing for? What is the goal of your copy? How will your reader (customer/client) benefit from reading it? And how do you plan to measure the outcome?
In this post, I talk about audience. Start with asking whom you write it for. In other words, who is your prospect? If you do have a good knowledge of your audience, skip to the second part of the post – understanding the ‘why’ behind your audience’s actions. Otherwise, stick with me and:
Ok. As great as it is to know your audience demographics and marital status, these factors are not the prime force behind your audience’s decision to buy your product/service. To create an offer for your potential customer that’ll hit the mark, you need to understand what’s going on in her/his mind (or subconsciousness) when she or he decides to purchase. To understand ‘why’ behind your audience’s actions, you need to dig deep. Most powerful motives hide in de deepest corners of our being. So, ‘why’ do people buy? “People buy a product/service, when they think that this product/service will be beneficial or will solve their problem.” Maxim Ilyahov, Russian journalist, editor gives this definition in his book “Write and boil.” An example, an obese young man buys a gym membership. He thinks that he will work out at the gym and, therefore, will lose some weight. The young man believes that buying a gym membership will solve his obesity problem. In other words, losing weight is this young man’s ‘why’ for buying the membership. If we dig deeper, we may find out why he wants to lose weight. Maybe, because he’s in love and wants to be attractive (emotion – love). Maybe, because he has health issues and is afraid to become a diabetic patient (emotion – fear). Maybe he was bullied (emotion – shame). Bob Bly, American writer and copywriter, gives his list of purchase motivators: To be liked To be appreciated To be right To feel important To make money To save money To save time To make work easier To be secure To be attractive To be sexy To be comfortable To be distinctive To be happy To have fun To gain knowledge To be healthy To gratify curiosity Out of fear Out of guilt Out of greed For convenience Check Belinda Weaver’s CopywriteMatters for more angles on finding ‘why’ behind your customer actions. When you manage to pinpoint why your audience acts or does not act in a particular way, you’ll be able to convince them or eliminate their doubts. You’ll be able to sell your product/ service and make them come back wanting more. Need help with finding the ‘why’ and more copywriting advice? Book my 1: 1 copywriting training session to get highly effective tools and techniques to improve your copywriting. Bonus, you’ll pick my copywriter brain whenever you need😊 |
A.van Eck-SamarinaCopywriter, translator, editor. She has 7+ years experience in the field, works mostly in the creative industry. Archives
January 2021
Categories |