Het eerste wat je van Bas merkt is zijn positiviteit. Hij lacht veel en is ontzettend enthousiast wanneer hij over zijn bedrijven verteld – alle drie leveren muzikale diensten. Toen ik hem vroeg hoe het met hem ging, zei hij vrolijk: “Goed, goed.” Dat ga je vast weinig horen in deze tijden en dan ook nog van iemand waarvan zijn business en dus zijn inkomsten volledig on hold staan door corona. Veel mensen in vergelijkbare situaties zouden al lang negatief als niet depressief worden. Maar Bas niet. Hij blijft vooruitkijken, hij past zich aan en hij gaat door maar nu alleen met verdubbelde kracht en vasthoudendheid. Als het een bokswedstrijd was “Corona tegen Bas Bergamin” zou het coronavirus vast geen kans hebben.
In dit interview deelt Bas zijn ervaring en positieve mind-set. Vertel over jouw bedrijven en waar ze voor staan? Laten we met ROCKIT Music Productions (RMP) beginnen. Zoals het al uit de naam duidelijk is, is het een muziek productiebedrijf. We leveren muziekdiensten: op maat gemaakte coaching-workshops voor bedrijven en scholen; studio verhuur aan bands, theater projecten en zzpers; en evenement-organisatie. De Spiekfabriek brengt kinderen in aanraking met muziek. Het is een digitaal platform voor de leerkracht om voor kids op de basisschool beter muziekles te kunnen geven. En The Red Piano Show is een entertainment show op verzoek. In Amerika bestaat een vergelijkbaar concept. Meest speelt er een pianist en een drummer. Iemand uit het publiek dient een verzoeknummer in en we gaan on spot het liedje spelen. Ik heb geluk. Snel had ik al een helder beeld over wat ik wil doen. Muziek is mijn werk en dat maakt mij gelukkig. “Alles wat je nu doet heeft gevolgen in de toekomst.” Drie bedrijven, een carrièrepad langer dan 8 jaar. Je hebt zeker veel ‘on top of the world’ momenten gehad. Maar wat is voor jou echt het grootste business succes tot nu toe? Voor mij staat groei aan het geluk en aan het succes. Dat we ROCKIT Music Production hebben laten groeien tot 5 studio’s en 325 m2, dat het bedrijf goed draait en dat het na 7 jaar steeds groter en groter wordt, dat is succes voor mij. Ik werk hard maar ik geniet ook hard. En van RMP succes kan ik zeker genieten. COVID-19 heeft de wereld veranderd. Maar wat betekent de uitbraak van het coronavirus voor jou als bedrijfseigenaar? Het grootste deel van mijn werk is offline muzikale dienstverlening. Door het coronavirus mis ik veel werk, dus ook omzet. Kosten blijven doorlopen. Er is geen cash-flow. Ik en mijn business partners denken nu twee keer zo hard na wat wij verder moeten doen als de situatie 6 maanden of een jaar duurt. Ik heb een financiële buffer maar die is niet bodemloos. Maar ik besef me natuurlijk ook dat iedereen zijn eigen uitdagingen nu heeft. Eén ding weet ik zeker – ik ga niet failliet. Welke vaardigheden zijn op dit moment het nuttigst voor je? Ik ben erg dankbaar voor mijn mind-set. In deze tijden is het noodzakelijk dat je positief blijft en focus houdt. Ik leer nu ook veel op zowel persoonlijk als professioneel niveau. Hoe heb je jouw bedrijfspraktijk de afgelopen weken aangepast? Gelijk, de eerste dag gingen we kijken wat er wel en niet kan. Veel bedrijven zijn met live-streaming begonnen. We hebben bewust gekozen om niet mee met de stroom te gaan. Ik zie het nut er niet van om iets te doen alleen maar omdat iedereen dat ook doet. Eerst hebben wij acute korte-termijn dingen aangepakt. Bijvoorbeeld, we hebben besloten om dicht te gaan om te voorkomen dat het virus zich verder verspreidt. We hebben aan onze vaste klanten die onze studio’s huren de situatie gecommuniceerd en twee oplossingen aangeboden: ze kunnen hun contracten bevriezen of door laten lopen en vaker komen wanneer het wel weer toegestaan is. Hetzelfde hebben we met onze coaching projecten gedaan. Goede communicatie is zeer belangrijk vind ik. We gingen ook nadenken over wat we meer kunnen doen. Bijvoorbeeld, wij bieden nu tegoedbonnen voor onze studio’s. Maar kortingen geven wij niet. We opereren uit onze waarde en bieden topkwaliteit. Daarna gingen we naar de langere termijn kijken. Waar focussen we op? Gaan wij online? Hoe gaan wij vooruit? Maar vooral proberen we te doen wat we kunnen doen. “Een ding weet ik zeker – ik ga niet failliet.” Wat kunnen kleinere bedrijven aanpassen om te overleven? Zoals ik al zei, kijk wat je wel kan doen. En ook belangrijk, verlies niet uit het oog wat je al doet. Blijf kalm. Zorg goed voor jezelf zodat je helder kan nadenken. Neem beslissingen niet uit angst of andere emoties maar vanuit jouw verstand. Alles wat je nu doet heeft gevolgen in de toekomst. Niemand verwachtte een pandemie. Maar nu wij wel in een pandemie zitten denk ik erover hoe ik in de toekomst voorbereid kan zijn, hoe ik voorkom dat ik weer in deze situatie beland. Wat kunnen we doen om elkaar te ondersteunen? Vooral blijf connected. Het is belangrijk om geïnteresseerd in mensen zijn. Maar dan echt geïnteresseerd. Als ik iemand vraag: “Hoe gaat het met je,” wil ik dat echt weten. Het is geen vraag uit beleefdheid. Bel vaker met de dierbare mensen. Vraag collega’s en vrienden hoe het met hen gaat. Ik vind dat wij elkaar moeten helpen waar het kan. Helpen en gunnen geeft al heel veel en brengt ons door deze tijden heen. En als Bas – de man die in alles positieve kanten ziet en mensen om hem heen helpt – dat zegt, is het ook zo. Wil je business inspiratie van Bas opdoen en meer over zijn professionele leven weten? Check zijn IG (@basbergamin) Geschreven door A. van Eck-Samarina Photo: Isaiah Ramautar
0 Comments
We zouden op het zonnige terras van het SUE restaurant zitten met een kopje koffie. Dat was het plan, maar wegens de huidige omstandigheden liep het anders. In plaats daarvan hebben we een telefonisch interview waarin we ons beiden in de onzekerheid van de COVID-19-realiteit bevinden.
Ik ken Kim van onze samenwerking in het verleden (goede oude tijden toen mensen nog handen schudden en kussen gaven). Kim creëerde eigenhandig een revolutie op de Nederlandse dessert markt, met haar signature veganistische gluten-, suiker- en lactosevrije hapjes. In minder dan zes jaar tijd is haar bedrijf van de keukentafel uitgegroeid tot een succesvol foodmerk met meer dan 120 verkooppunten door Nederland en België, met 25 medewerkers en een restaurant plus een bakkerij. Maar plotseling kwam de wereld krijsend tot stilstand. Nu staat Kim hoogstwaarschijnlijk voor de moeilijkste uitdaging op haar ondernemerspad tot nu toe: de uitbraak van het coronavirus die leidde tot de intelligente lockdown en tijdelijke sluiting van haar restaurants en bijna alle verkooppunten. In dit interview deelt Kim haar ervaring als ondernemer tijdens de coronacrisis, de reden achter moeilijke beslissingen en haar hoop voor de betere toekomst. Kun je in een paar woorden vertellen waar SUE Zoet Zonder Suiker voor staat en wat jouw grootste business prestatie/succes tot nu toe is? Bijna 6 jaar geleden maakte ik van mijn hobby mijn werk en ontstond SUE. Vanuit mijn eigen keuken maakte ik ‘zoet zonder suiker’ dat ook nog eens vegan en glutenvrij is. Ik wilde de wereld laten zien dat je ook op een gezondere manier kan genieten van een zoet hapje. Dit werd door veel horecazaken als een leuke toevoeging aan hun assortiment gezien en al snel kon ik mijn fulltime baan opzeggen en vol voor SUE gaan. Inmiddels 6 jaar later doe ik dit samen met mijn vriend en een team van 25 enthousiaste medewerkers. We hebben een bakkerij op de Goudsesingel, Rotterdam, waar we al ons ‘zoet zonder suiker’ maken en aan meer dan 120 verkooppartners leveren en een horecazaak op de Karel Doormanstraat, Rotterdam, waar we naast zoet, ook ontbijt en lunch serveren. Ons bedrijf is in korte tijd snel gegroeid en dat bleef niet onopgemerkt; we werden door ING verkozen tot starter van de maand, er werd een tv item over ons gemaakt bij BinnensteBuiten tv, we werden benaderd door de AH om samen te werken, maar besloten dit niet te doen, en ook Kanye West bestelde onze bites tijdens een bezoek aan Nederland. “Wij wilden onze medewerkers en gasten absoluut niet in gevaar brengen.” Dat is niet niks dat de man van Kim Kardashian van SUE bites geniet. Leuk. Maar ik kan me voorstellen dat je nu niet veel aan Karsashian-West familie denkt met COVID-19 crisis. Wat betekent de uitbraak van het coronavirus voor jou als bedrijfseigenaar? Op 16 maart moesten wij plotseling al onze deuren sluiten en ook de deuren van al onze 120 verkooppartners, die wij wekelijks ons ‘zoet zonder suiker’ leveren, gingen dicht. Wij wilden onze medewerkers en gasten absoluut niet in gevaar brengen, dus de keuze was snel gemaakt om onze deuren tot 6 april gesloten te houden. Toen echter bleek dat het allemaal langer zou duren, moesten we toch een plan gaan bedenken. Ondanks het feit dat wij een gezond bedrijf hebben, is het gewoon niet te doen om kosten door te laten lopen en de omzet op 0 te houden. Ineens moesten we heel snel schakelen, medewerkers inlichten, een plan bedenken om dit te overleven, en alle andere zaken regelen. Dat allemaal terwijl je thuis ook nog twee kinderen moet vermaken, zorgt voor lange dagen en korte nachten. Dat klinkt niet makkelijk inderdaad. Wat is op dit moment je grootste uitdaging? En welke vaardigheden zijn op dit moment het nuttigst voor je? De grootste uitdaging is het constant schakelen tussen wat wel en niet kan en wat wel en niet rendabel is. Hoeveel uur per dag doe je de winkels open en doe je ze überhaupt open? De komende maanden is voor de meeste ondernemers overleven. Ook voor ons. Positief blijven helpt ons daarbij. “Kanye West bestelde onze bites tijdens een bezoek aan Nederland.” Hoe heb je jouw bedrijfspraktijk de afgelopen weken aangepast? Onze verkoop aan andere horecazaken kwam vrijwel volledig stil te liggen en ook onze eigen horecazaak ging dicht. We zijn direct gestart met het versturen van de producten, die wij via de post konden verzenden (granola, bananenbrood, gift cards). Ondertussen zijn we een webshop gaan bouwen en hebben we alle logistiek omtrent het bezorgen geregeld. We hebben dit binnen 2 weken gerealiseerd. Ik ben er zeker van dat als deze crisis er niet was geweest, dit een project was geweest waar we maanden over hadden gedaan en we wellicht pas over een paar jaar gestart waren, omdat de noodzaak er niet was. Een geluk bij een ongeluk dus, want als alles straks weer ‘normaal’ is, dan kunnen we deze nieuwe tak gewoon voortzetten. Sinds een paar weken hebben we onze horecazaak en bakkerij ook weer open met aangepaste openingstijden. Wel op een aangepaste manier, waar er 1,5 meter afstand kan worden gehouden. Wat kunnen kleinere bedrijven aanpassen om te overleven? Bekijk wat nog wel kan, in plaats van wat niet meer kan. Zorg er ook voor dat je jouw vaste gasten de mogelijkheid geeft jou te steunen. Veel mensen vinden het in deze tijd ook prettig om de zaak waar ze graag komen een hart onder de riem te steken door de aanschaf van een gift card of langs te komen voor een koffie of hapje to go. Speel daarbij ook in op de feestdagen die gaan komen. Wij hebben bijvoorbeeld een Paas pakket verstuurd en met Moederdag hebben we binnen Rotterdam een High Tea pakket bezorgd. “De komende maanden is voor de meeste ondernemers overleven. Ook voor ons. Positief blijven helpt ons daarbij.” Dat is zeker waar. Veel mensen willen graag hun favorite restaurants ondersteunen. Volgens Datlinq zijn de afhaal- en bezorgmomenten respectievelijk gestegen met 25 en 75 procent. Maar wat kunnen we meer doen om elkaar te ondersteunen? Aan consumenten zou ik, namens alle ondernemers, willen vragen om te blijven consumeren. Bestel wat vaker een maaltijd, haal een koffie bij het koffiezaakje waar je graag komt en koop een gift card bij de zaak waar je straks weer naartoe gaat. Op die manier zullen de meeste bedrijven hopelijk blijven bestaan. En zoals Kim zegt; met hoop en elkaar blijven ondersteunen gaan we door. De toekomst is een onhelder concept. Vooral nu is het vol met het onbekende. Wat brengt de volgende maand? Hoe zou de post-coronaviruswereld eruit zien? Er zijn nog geen antwoorden op deze vragen en gokken heeft geen nut. We kunnen ons beter focussen op het huidige moment en proberen wijzer, beter en misschien zelfs succesvoller uit deze situatie te komen. SUE Zoet Zonder Suiker restaurant en bakery gaan vanaf 1 juni volledig open (volgens de huidige coronamaatregelen natuurlijk). Maar je kan al nu genieten van SUE bites en andere producten. Bestel online of kom langs om je koffie en iets lekkers to go kopen. Geschreven door A. van Eck-Samarina Photo: Anna Belle Clarenburg via SUE Zoet Zonder Suiker So, we tackled the audience question and the goal of your copy. Now, when you’re crystal clear on it, let’s move to the next part - how your audience will benefit from your text.
No one wants to spend their precious time on a piece of writing to walk out of it empty-handed. Ask yourself: What will be the reward your faithful reader gets for spending her time on your blog/email/landing page/about page, newsletter, etc.? It could be: Information. e.g. Detailed comparison of two products/services/apps; 17 things you didn’t know about X. Guides. e.g. Travel guides, any type of DIY’s, recipes, how-to’s (how to write a killer copy in 14 steps), etc. Tips. e.g. Where to get/study/buy the best X, why you should do Y, etc. Education. e.g. E-books, useful links, webinars, masterclasses, videos, etc. Money. e.g. Discounts, two for the price of one, gifts, vouchers, etc. When writing, think from the perspective of your customer. Always keep in mind “What is in there for THEM?” And craft your copy based on benefits they get, not features. Feature: Order flowers online and get free delivery the same day. Benefit: You will never worry about disappointing your mother. Forgot to buy her a Mother’s Day gift? No problem, our free same-day delivery gets you covered and your mom happy. Feature: Already after the 2nd treatment you’ll see your hair growing back. Benefit: Forget those dreadful moments when your date sees your head thinned of hair for the first time. Tell me, what kind of reward works best for you. Information? Tips? Guides? Money? So, we tackled the audience question. Now, what is the goal of your copy?
Is it to sell? To inform? To ignite interest? To get people subscribe? To entertain? To educate? You should be very clear on what you’d like to achieve with your writing. As each desired end-result requires different approach. Let’s say, you are crafting an “About” page for your website. What is the goal of this page? The obvious answer would be to describe your personality and professional experiences. Fair enough. But with the “About” page being the second most visited page on your website(!!), it is wise to give the audience more than merely listing your hobbies and pets’ names. The “About” page is the ideal place to offer your prospect a reason why she/he should buy from you or hire you. It’s a great opportunity to establish a bond with your potential customer and bring him/her in action. Approach every section of your website, your blog posts, newsletters, email campaigns, LI profile the same way. Think what you’d like to achieve with your copy before you start working on it. Another essential question to ask when writing a piece of text is how your reader will benefit from it. In my next post, I’ll come onto that in details. So, keep an eye on my profile. Alternatively, subscribe to my newsletter HERE. Or, if you need more tips on writing your copy pronto, pick my brain and book a 1:1 copywriting training session with me. When writing a copy for your website, LI profile, or landing page there are a few essential aspects to take in mind: Whom are you writing for? What is the goal of your copy? How will your reader (customer/client) benefit from reading it? And how do you plan to measure the outcome?
In this post, I talk about audience. Start with asking whom you write it for. In other words, who is your prospect? If you do have a good knowledge of your audience, skip to the second part of the post – understanding the ‘why’ behind your audience’s actions. Otherwise, stick with me and:
Ok. As great as it is to know your audience demographics and marital status, these factors are not the prime force behind your audience’s decision to buy your product/service. To create an offer for your potential customer that’ll hit the mark, you need to understand what’s going on in her/his mind (or subconsciousness) when she or he decides to purchase. To understand ‘why’ behind your audience’s actions, you need to dig deep. Most powerful motives hide in de deepest corners of our being. So, ‘why’ do people buy? “People buy a product/service, when they think that this product/service will be beneficial or will solve their problem.” Maxim Ilyahov, Russian journalist, editor gives this definition in his book “Write and boil.” An example, an obese young man buys a gym membership. He thinks that he will work out at the gym and, therefore, will lose some weight. The young man believes that buying a gym membership will solve his obesity problem. In other words, losing weight is this young man’s ‘why’ for buying the membership. If we dig deeper, we may find out why he wants to lose weight. Maybe, because he’s in love and wants to be attractive (emotion – love). Maybe, because he has health issues and is afraid to become a diabetic patient (emotion – fear). Maybe he was bullied (emotion – shame). Bob Bly, American writer and copywriter, gives his list of purchase motivators: To be liked To be appreciated To be right To feel important To make money To save money To save time To make work easier To be secure To be attractive To be sexy To be comfortable To be distinctive To be happy To have fun To gain knowledge To be healthy To gratify curiosity Out of fear Out of guilt Out of greed For convenience Check Belinda Weaver’s CopywriteMatters for more angles on finding ‘why’ behind your customer actions. When you manage to pinpoint why your audience acts or does not act in a particular way, you’ll be able to convince them or eliminate their doubts. You’ll be able to sell your product/ service and make them come back wanting more. Need help with finding the ‘why’ and more copywriting advice? Book my 1: 1 copywriting training session to get highly effective tools and techniques to improve your copywriting. Bonus, you’ll pick my copywriter brain whenever you need😊 |
A.van Eck-SamarinaCopywriter, translator, editor. She has 7+ years experience in the field, works mostly in the creative industry. Archives
January 2021
Categories |