AVES COPYWRITING
  • Home
  • Diensten
    • TEKSTSCHRIJVER ENGELS
    • VERTALER Nederlands Engels
    • SOCIAL MEDIA CONTENT WRITING
    • ENGELS REDIGEREN
    • COMMUNICATIEPLANNING
    • 1: 1 copywriting training session
  • Over
  • Reviews
  • Blog
  • Contact
  • English

Hoe ondernemers omgaan met corona: interview met Kim Sue PaLm, SUE Zoet Zonder Suiker

5/20/2020

0 Comments

 
Sue Zoet Zonder Suiker Kim Sue Palm over haar ervaring als ondernemer tijdens corona
We zouden op het zonnige terras van het SUE restaurant zitten met een kopje koffie. Dat was het plan, maar wegens de huidige omstandigheden liep het anders. In plaats daarvan hebben we een telefonisch interview waarin we ons beiden in de onzekerheid van de COVID-19-realiteit bevinden.

Ik ken Kim van onze samenwerking in het verleden (goede oude tijden toen mensen nog handen schudden en kussen gaven). Kim creëerde eigenhandig een revolutie op de Nederlandse dessert markt, met haar signature veganistische gluten-, suiker- en lactosevrije hapjes. In minder dan zes jaar tijd is haar bedrijf van de keukentafel uitgegroeid tot een succesvol foodmerk met meer dan 120 verkooppunten door Nederland en België, met 25 medewerkers en een restaurant plus een bakkerij. Maar plotseling kwam de wereld krijsend tot stilstand. Nu staat Kim hoogstwaarschijnlijk voor de moeilijkste uitdaging op haar ondernemerspad tot nu toe: de uitbraak van het coronavirus die leidde tot de intelligente lockdown en tijdelijke sluiting van haar restaurants en bijna alle verkooppunten.

In dit interview deelt Kim haar ervaring als ondernemer tijdens de coronacrisis, de reden achter moeilijke beslissingen en haar hoop voor de betere toekomst.

Kun je in een paar woorden vertellen waar SUE Zoet Zonder Suiker voor staat en wat jouw grootste business prestatie/succes tot nu toe is?
Bijna 6 jaar geleden maakte ik van mijn hobby mijn werk en ontstond SUE. Vanuit mijn eigen keuken maakte ik ‘zoet zonder suiker’ dat ook nog eens vegan en glutenvrij is. Ik wilde de wereld laten zien dat je ook op een gezondere manier kan genieten van een zoet hapje. Dit werd door veel horecazaken als een leuke toevoeging aan hun assortiment gezien en al snel kon ik mijn fulltime baan opzeggen en vol voor SUE gaan. Inmiddels 6 jaar later doe ik dit samen met mijn vriend en een team van 25 enthousiaste medewerkers. We hebben een bakkerij op de Goudsesingel, Rotterdam, waar we al ons ‘zoet zonder suiker’ maken en aan meer dan 120 verkooppartners leveren en een horecazaak op de Karel Doormanstraat, Rotterdam, waar we naast zoet, ook ontbijt en lunch serveren.

Ons bedrijf is in korte tijd snel gegroeid en dat bleef niet onopgemerkt; we werden door ING verkozen tot starter van de maand, er werd een tv item over ons gemaakt bij BinnensteBuiten tv, we werden benaderd door de AH om samen te werken, maar besloten dit niet te doen, en ook Kanye West bestelde onze bites tijdens een bezoek aan Nederland. 

“Wij wilden onze medewerkers en gasten absoluut niet in gevaar brengen.”

Dat is niet niks dat de man van Kim Kardashian van SUE bites geniet. Leuk. Maar ik kan me voorstellen dat je nu niet veel aan Karsashian-West familie denkt met COVID-19 crisis. Wat betekent de uitbraak van het coronavirus voor jou als bedrijfseigenaar?
Op 16 maart moesten wij plotseling al onze deuren sluiten en ook de deuren van al onze 120 verkooppartners, die wij wekelijks ons ‘zoet zonder suiker’ leveren, gingen dicht. Wij wilden onze medewerkers en gasten absoluut niet in gevaar brengen, dus de keuze was snel gemaakt om onze deuren tot 6 april gesloten te houden. Toen echter bleek dat het allemaal langer zou duren, moesten we toch een plan gaan bedenken. Ondanks het feit dat wij een gezond bedrijf hebben, is het gewoon niet te doen om kosten door te laten lopen en de omzet op 0 te houden. Ineens moesten we heel snel schakelen, medewerkers inlichten, een plan bedenken om dit te overleven, en alle andere zaken regelen. Dat allemaal terwijl je thuis ook nog twee kinderen moet vermaken, zorgt voor lange dagen en korte nachten. 

Dat klinkt niet makkelijk inderdaad. Wat is op dit moment je grootste uitdaging? En welke vaardigheden zijn op dit moment het nuttigst voor je?
De grootste uitdaging is het constant schakelen tussen wat wel en niet kan en wat wel en niet rendabel is. Hoeveel uur per dag doe je de winkels open en doe je ze überhaupt open? De komende maanden is voor de meeste ondernemers overleven. Ook voor ons. Positief blijven helpt ons daarbij. 

“Kanye West bestelde onze bites tijdens een bezoek aan Nederland.”

Hoe heb je jouw bedrijfspraktijk de afgelopen weken aangepast? 

Onze verkoop aan andere horecazaken kwam vrijwel volledig stil te liggen en ook onze eigen horecazaak ging dicht. We zijn direct gestart met het versturen van de producten, die wij via de post konden verzenden (granola, bananenbrood, gift cards). Ondertussen zijn we een webshop gaan bouwen en hebben we alle logistiek omtrent het bezorgen geregeld. We hebben dit binnen 2 weken gerealiseerd. Ik ben er zeker van dat als deze crisis er niet was geweest, dit een project was geweest waar we maanden over hadden gedaan en we wellicht pas over een paar jaar gestart waren, omdat de noodzaak er niet was. Een geluk bij een ongeluk dus, want als alles straks weer ‘normaal’ is, dan kunnen we deze nieuwe tak gewoon voortzetten. Sinds een paar weken hebben we onze horecazaak en bakkerij ook weer open met aangepaste openingstijden. Wel op een aangepaste manier, waar er 1,5 meter afstand kan worden gehouden. 

Wat kunnen kleinere bedrijven aanpassen om te overleven?
Bekijk wat nog wel kan, in plaats van wat niet meer kan. Zorg er ook voor dat je jouw vaste gasten de mogelijkheid geeft jou te steunen. Veel mensen vinden het in deze tijd ook prettig om de zaak waar ze graag komen een hart onder de riem te steken door de aanschaf van een gift card of langs te komen voor een koffie of hapje to go. Speel daarbij ook in op de feestdagen die gaan komen. Wij hebben bijvoorbeeld een Paas pakket verstuurd en met Moederdag hebben we binnen Rotterdam een High Tea pakket bezorgd. 

“De komende maanden is voor de meeste ondernemers overleven. Ook voor ons. Positief blijven helpt ons daarbij.”

Dat is zeker waar. Veel mensen willen graag hun favorite restaurants ondersteunen. Volgens Datlinq zijn de afhaal- en bezorgmomenten respectievelijk gestegen met 25 en 75 procent. Maar wat kunnen we meer doen om elkaar te ondersteunen?
Aan consumenten zou ik, namens alle ondernemers, willen vragen om te blijven consumeren. Bestel wat vaker een maaltijd, haal een koffie bij het koffiezaakje waar je graag komt en koop een gift card bij de zaak waar je straks weer naartoe gaat. Op die manier zullen de meeste bedrijven hopelijk blijven bestaan. 

En zoals Kim zegt; met hoop en elkaar blijven ondersteunen gaan we door. De toekomst is een onhelder concept. Vooral nu is het vol met het onbekende. Wat brengt de volgende maand? Hoe zou de post-coronaviruswereld eruit zien? Er zijn nog geen antwoorden op deze vragen en gokken heeft geen nut. We kunnen ons beter focussen op het huidige moment en proberen wijzer, beter en misschien zelfs succesvoller uit deze situatie te komen.

SUE Zoet Zonder Suiker restaurant en bakery gaan vanaf 1 juni volledig open (volgens de huidige coronamaatregelen natuurlijk). Maar je kan al nu genieten van SUE bites en andere producten. Bestel online of kom langs om je koffie en iets lekkers to go kopen. 

Geschreven door A. van Eck-Samarina

Photo: Anna Belle Clarenburg via SUE Zoet Zonder Suiker
0 Comments



Leave a Reply.

    A.van Eck-Samarina

    Copywriter, translator, editor. She has 7+ years experience in the field, works mostly in the creative industry. 

    Archives

    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020

    Categories

    All

    RSS Feed

Proudly powered by Weebly
  • Home
  • Diensten
    • TEKSTSCHRIJVER ENGELS
    • VERTALER Nederlands Engels
    • SOCIAL MEDIA CONTENT WRITING
    • ENGELS REDIGEREN
    • COMMUNICATIEPLANNING
    • 1: 1 copywriting training session
  • Over
  • Reviews
  • Blog
  • Contact
  • English